Lange arbejdsdage foran skærmen? Sådan undgår du musearm, stive led og andre overbelastningsskader

For mange danskere er lange timer foran skærmen blevet en fast del af deres arbejdsdag. Denne udvikling stiller specielle krav til indretning af arbejdspladser, netop fordi vores krop faktisk ikke er bygget til at sidde stille. Vi risikerer derfor både ømme led og overbelastningsskader, hvis ikke vi tænker vores holdning ind i arbejdet. Derfor bør både firmaer og ansatte faktisk tænke grundigt i indretning af deres kontorarbejdspladser, specielt i disse dage hvor mange stadig arbejder hjemmefra – under måske ikke helt optimale forhold.

Men hvad skal man egentligt være opmærksom på, når man indretter en kontorplads? Hvordan slapper man bedst af i løbet af dagen? Og hvad gør man hvis uheldet alligevel er ude, og man får pådraget sig en musearm eller anden skade?

Vi giver dig her tre gode tips til, hvordan du forebygger eller afhjælper arbejdsskader som følge af overbelastning eller dårlig arbejdsstilling.

Din arbejdsplads skal passe til din krop og holdning

Det lyder måske mærkeligt, men en af de allerstørste belastninger ved kontorarbejde er som sagt, at det er stilsiddende arbejde med få men gentagende bevægelser. Vores krop er lavet til bevægelse, og sidder den meget stille, kan det hurtigt give problemer. Specielt hvis du sidder på en måde, som ikke er optimal for din naturlige holdning.

Derfor er det også vigtigt, at du indstiller dine kontormøbler, din skærm og dit tastatur, så det passer bedst muligt til din krops naturlige holdning og skaber en naturlig, afslappet arbejdsstilling, du kan holde ud i mange timer dagligt.

I denne forbindelse har Aalborg Rygklinik lavet en rigtig god vejledning ved navn gode råd om kontorarbejde. Her kan du læse hvordan du bedst indretter din kontorplads, så du kan arbejde optimalt også på lange dage foran skærmen.

Bevæg dig jævnligt – gerne flere gange om dagen

Alle har brug for en pause – også dem, der sidder stille. Og hvor dem, der arbejder fysisk, måske har brug for at sidde ned, er det helt omvendt for dem, der normalt arbejder siddende. Vores krop er bygget til at være aktiv og længere perioders inaktivitet kan være hæmmende for vores koncentration og velvære.

Rejs dig derfor jævnligt op og gå et par runder på (hjemme) kontoret. Stræk dig godt og grundigt og få løsnet op i arme, nakke og skuldre. Det er godt både for koncentrationen og for kroppen. Det gælder om at få klaret hovedet og få gang i blodcirkulationen. På den måde kan du både tænke bedre og slippe for ømme, stive lemmer – eller endnu værre overbelastninger og smerter.

Er du i tvivl om hvordan, du griber det an? Så se for eksempel dette videoeksempel med 12 gode og hurtige kontorøvelser fra viivaa.dk.

Det lyder måske ikke særlig produktivt men et par pauser af ca. fem minutter i løbet af dagen forbedrer faktisk din koncentrationsevne og højner dit personlige velvære og arbejdsglæde. Så det er bare med at komme i gang.

Ergonomisk IT-udstyr forebygger eller lindrer overbelastning

Når det kommer til overbelastningsskader ved kontorarbejde, er den bedste strategi naturligvis at forebygge fremfor at behandle. En ting er her arbejdsstilling og motion, men noget helt andet er vigtigheden af at have det rigtige udstyr til arbejdet. Og her taler vi i særdeleshed mus og tastatur.

Mange af os bruger 8 timer eller mere om dagen foran skærmen, og lad os bare være ærlig: Den mus og det tastatur, din computer leveres med er sjældent af den bedste ergonomiske kvalitet, og det mærkes ofte med tiden. Den bedste investering du (eller din arbejdsgiver) kan gøre er derfor at bruge lidt penge på et godt ergonomisk tastatur og en ditto mus, som er tilpasset kroppens naturlige linjer.

Forskellen er bogstaveligt talt til at føle på, og din arbejdsstilling vil føles meget mere naturlig og behagelig. Med en ordentlig arbejdsstilling og ordentligt udstyr undgår du nemt de fleste overbelastningsskader og det ubehag, de medfører.

Er skade sket – og de af os, der har prøvet en såkaldt musearm eller seneskedehindebetændelse, ved hvor djævelsk ondt det kan gøre – handler det om at begrænse dine bevægelser i forbindelse med arbejdet. Kig eksempelvis på en trackball fremfor en mus, eller en såkaldt Mousetrapper. Begge lader dig styre musen uden bevægelse i underarmen, og lader dig passe dit arbejde samtidig med, at de giver dig den lindring, din overbelastningsskade har brug for.

Hos Din Lokale IT-Partner har vi et stort udvalg af mus, tastaturer og andet ergonomisk IT-udstyr i alle former, farver og afskygninger. Du kan se det store udvalg lige her på vores hjemmeside, men du er også mere en velkommen hos din lokale forhandler, hvis vi skal vejlede og hjælpe dig til at finde det helt rigtige udstyr til arbejdet. Vent ikke til skaden er sket. Kig forbi din lokale forhandler allerede i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *