“Det føltes som at komme hjem – igen.”
Når Jan Nissen fortæller om sin tilbagevenden til CBC IT, er der ingen tvivl i stemmen. Det var ikke bare et karriereskift. Det var en hjemkomst.
“Jeg har altid haft et stærkt forhold til CBC. Jeg fik lov at vokse her som menneske og som fagperson. Da jeg rejste i 2005, var det ikke, fordi jeg ville væk – jeg ville blive dygtigere, så jeg en dag kunne komme tilbage og gøre en forskel.”
Da muligheden opstod i 2019, greb han den uden tøven. For CBC IT er mere end en frivillig IT-kæde. Det er et fællesskab med en særlig kultur, struktur og sammenhold, som man ikke finder andre steder i den danske IT-branche.
En kæde med sit helt eget DNA
“CBC IT blev grundlagt i 1993 og samler i dag mere end 50 selvstændige IT-forhandlere fordelt over 85 lokationer i Danmark,”forklarer Jan. Alle medlemmer opererer under eget navn og uden fælles retningslinjer – men nyder godt af en stærk, fælles platform og en lang række stordriftsfordele.
“Da jeg startede i CBC som butikskonsulent i 2000, var vi faktisk midt i et forsøg på at skabe en ensartet kæde med fælles facader,” indrømmer han. “Men medlemmerne ville noget andet. De ville beholde deres selvstændighed og deres måde at drive forretning på. Og det viste sig hurtigt at blive CBC’s styrke og grunden bag vores succes som forhandlernetværk.”
“Det var faktisk netop det, der gjorde CBC speciel,” uddyber han. “Alle forhandlerne var unikke, men alligevel ville de gerne være en del af noget større. De ville høste fordelene ved en kæde – uden at gå i ens tøj.”
Respekten for det lokale og individuelle gennemsyrer stadig CBC’s kultur og er kernen i det gode samarbejde. Du behøver ikke ligne de andre, men du kan drage fordel af alt det, fællesskabet giver adgang til, og du kan få hjælp og sparring fra ligesindede uden at frygte, at de tager dine kunder.
Denne tankegang fascinerede Jan fra dag ét, men tilbage i 00’erne vidste han godt, at hvis han for alvor ville gøre en forskel, måtte han samle bredere erfaring.